OmaOpettaja ruudun takana ja sen edessä

Pyydän soveltamaan asioita omaan arkeen ja annan esimerkkejä pohjautuen kokemukseen, joka minulle on urani varrella kertynyt. Ja toivon hartaasti, että saan pienennettyä siitä sinun tuntemaasi riittämättömyyden tunnetta. Sitä, kun ei osaa eikä muista. Tietää kyllä, että on olemassa helpompiakin keinoja tehdä asia, mutta uuden tavan opettelu vie ihan liikaa aikaa. Vai viekö sittenkään? Näillä eväillä toivon siis, että kohtaamme pian, ruudun takana tai sen edessä!

O365 tiedon jakaminen: mahdollisuus vai mahdottomuus ja miten sen kanssa onnistuu?!

”Jotkut menee sekaisin kuusta,

jotkut menee sekaisin jostain ihan muusta.

Minä menen sekaisin… pilvestä”

Näillä J. Karjalaiselta lainatuilla sanoilla haluan tervehtiä sinua, hyvä lukijani ja antaa samalla vähän toivoa siitä, että tähän paljon puhuttuun pilvipalveluiden sekamelskaan on olemassa ihan selkeä logiikka ja paljon ohjeitakin, kun niitä vain jaksaa etsiä. Olkoon tämä juttu sinulle yksi näistä kirjoituksista, joilla koetan valottaa kokonaisuuden toimintaa ja yksittäisten osien roolia.

Ensinnäkin rajaan aiheeni koskemaan vain ja ainoastaan Microsoftin tuottamia pilvipalveluita. Suljen tällä pois suurimman kilpailijan eli Googlen vastaavat palvelut, monet laitevalmistajien tuottamat tallennustilat oheispalveluineen, Dropboxin, somen kokonaisuudessaan ihan vain muutamia mainitakseni. Törmäät näihin vaihtoehtojen kirjoihin kaikkialla, missä vain käytetään jotain päätelaitetta internetyhteyden kanssa.

Sitten tarvitaan joku konkreettinen esimerkki, jonka avulla on helppo ymmärtää, miten tuo logiikka toimii. Otetaan sellaiseksi vaikkapa valokuva. Ihan tavallinen, kännykkäkameralla napsaistu kuva jostakin kohteesta. Siellä se on, kännykän uumenissa!

Tulee tarve jakaa tätä kuvaa muiden kanssa. Perinteisesti pistät sen menemään puhelimesta toiseen tekstarina tai sähköpostia hyväksi käyttäen. Kuva liikkuu kännykästä toiseen ja jos se sattuu olemaan sellainen, jota edelleenlähetetään paljon, niin kuvan alkuperäinen bittimäärä moninkertaistuu tällä kiertoajelulla. Ei niin, että sen yhden kuvan koko mitenkään kasvaisi, mutta joka lähetyksellä kuva kopioituu ja kun kopioita on monta, niin bittejäkin on monta.  Monistumisesta kärsii sekä tietoliikenne että vastaanottajien kapulat.  

Pilvipalveluissa tämä ajatus käännetään toisinpäin. Kuvan jakaminen ihan yhtä monelle vastaanottajalle tehdäänkin niin, että kuva pysyy paikallaan ja kaikki halukkaat katselijat ohjataan kuvan luo. Tämä yleissääntö koskee ihan kaikkea tallennustilaa tarvitsevia asioita, olivatpa ne sitten Word-dokumentteja tai Excel-taulukoita. Näin säästetään eri päätelaitteiden tallennustilaa ja tietoliikenteen näkökulmasta kaistan tarve on huomattavasti pienempi.

Pysyäkseni luvatusti vain ja ainoastaan Microsoft maailmassa, tarvitset tallentaa tuon kuvan puhelimen muistista pilvitallennustilaan. Jos sinulla sattuu olemaan Microsoft-käyttöjärjestelmällä varustettu Windows-puhelin, homma vaikuttaa varsin helpolta. OneDrive-pilven kuva on tyrkyllä heti, kun kuvaa alat tallentaa ja valittuasi sen tallennusalustaksi jotain tapahtuu. Jonnekin se kuva menee tongue-out

Se tallentuu Microsoftin pilvitallennustilaan, johon on pitänyt luoda Microsoft-tili silloin, kun puhelinta on asennettu käyttökuntoon. Olet sen kenties tehnyt itse tai sitten se on luotu siellä, missä puhelin on ensiasennettu käyttöönottoa varten. Mutta ilman tuota tiliä näitä Windows-puhelimia ei pysty käyttämään.

Kuluttajaa ohjaillaan

Microsoft-tili on kuluttajatuote, joka on maksuton ja sillä saa käyttöönsä Microsoftin kuluttajille suunnattuja palveluita. Sieltä löytyy OneDrive-nimen takaa tallennustilaa 5 Gigatavua ja rahalla saa lisää. Siellä tulee mukana Skype-ohjelman käyttö, selainversiot kaikista Office-ohjelmista ja paljon muuta.  Juuri tälle 5 gigatavun tallennustilan kulmalle se sinun valokuvasi nyt tässä tapauksessa tallentuu. Kirjautumalla Microsoft-tilisi tunnuksilla OneDrive-palveluun netissä näet valokuvasi siellä ja kuvaan liittyy jako-ominaisuus, jonka avulla voit lähettää linkin niille henkilöille, joille kuvaa tahdot jakaa. He saavat sähköpostiinsa linkin, jota klikkaamalla saa kuvan auki ja riippuen oikeuksista, he voivat katsella kuvaa tai heille voi antaa siihen myös muokkausoikeudet. Jako onnistuu myös kansioon, jos olet ladannut pilveen useampia kuvia ja ne sijaitsevat yhdessä kansiossa.

Tähän saakka homma on vaikuttanut helpota, eikö? Kuva tallennetaan pilveen ( se voi olla kännykässä jo oletustallennuspaikkana valmiiksi) ja tunnusten takaa netissä sitten annetaan oikeudet niille, jotka sitä tarvitsevat.


Pistetäänpäs sitten vähän haastetta tähän prosessiin. smile Edellä kuvattu sopii hyvin Windows-kännyköihin, mutta kun niitä käyttöjärjestelmiä on muitakin. On Androidia ja Applea ja niissä ei tuota pakotettua Microsoft-tiliä ole olemassa ennestään. Niissä on joku toinen, yhtä automaattiselta vaikuttava tallennustila ja sille tallennustilalle tarvittava käyttäjätili. Androidissa se on Google-tili ja Applessa Apple ID. Ne ohjaavat käyttäjäänsä tietenkin käyttämään juuri heidän omaa tallennustilaansa kaikkine oheispalveluineen. Näissäkin puhelimissa on käyttöönotossa pitänyt määritellä käyttäjätili ja se tuo mukanaan Androideissa Googlen palvelut ja Applessa Applen palvelut.  Joten jos tahtoo tuon Microsoft-tuotteen käyttöönsä, niin OneDrive -appsin joutuu lataamaan ja asentamaan puhelimen omasta sovelluskaupasta.

Kaikki nämä käyttäjätiliin perustuvat paketit ovat tekniikaltaan jotakuinkin samanlaisia ja terminologia siinä, mitä mikäkin tarkoittaa, on vähintäänkin sekavaa. Microsoft-tuotteen tallennustilan nimi on OneDrive, Googlen vastaava on GoogleDrive ja Apple käyttää omastaan nimeä iCloud.

Hyvä. Pysyit nyt ehkä kärryillä siitä, että sen palveluita tämä markkinatalous ohjaa käyttämään, kenen käyttöjärjestelmää käytät. Tunnusomaista näille kaikille on se, että tilin luominen eikä palveluiden käyttö maksa mitään.

Business is business

Sittenpä otetaan vielä yksi näkökulma tähän vähintäänkin sekavaan pilvimaailmaan. Nimittäin ero kuluttaja- ja businesstuotteiden välillä. Microsoft muiden mukana tai ehkä paremminkin kilpajuoksussa Googlen kanssa on kehittänyt tuotteistaan myös yrityskäyttöön sopivia palveluita. Tarve tallennustilalle on yleensä suurempi kuin kuluttajapuolella ja hurjasti on kehitetty myös yrityksille sopivia ohjelmistoja, joiden käyttö helpottaa yritysten tiedonhallintaa ja viestintää. Näitä saa sitten rahalla, tietysti! Kuukausimaksulliset lisenssit antavat käyttöoikeuden pakettiin, joka sisältää paljon näitä ns. pilvipalveluita, joista kuluttajapuolella ei ole puhettakaan. On tallennustilaa (OneDrive, Sharepoint), on viestintään tarkoitettuja ohjelmia (mm. Skype, Yammer) ja mm. koko Officepaketti löytyy täydellisenä sekä työpöytä- että selainversioina käytettäväksi jne.

 

Palataanpas nyt siihen sinun kännykkäsi ja siihen valokuvaan, joka siellä on ja odottaa jakamistaan. Tässä sinulle tulla tupsahti nyt ihan uusi maailma ja sen maailman nimi on Microsoftilla Office 365- käyttäjätili. Sen siis saa rahalla. Jos työnantajasi on ko. palvelun ostanut yritykselleen, niin sitä sitten käytetään.  Unohdetaan nuo kaikki muut edellä mainitut käyttäjätilit, olipa se päätelaite sitten minkä merkkinen tahansa ja olipa siinä mikä tahansa käyttöjärjestelmä ja pilvitallennus tilakin, niin sekin ohitetaan. Sovelluskaupasta haetaan Office 365-apps ja sen asentaminen tuo mukanaan puhelimeen jälleen uudet kuvakkeet ja uuden pilvitallennustilan. Tämän Office 365-tilin myötä tuleva tallennustila on nimetty yllättäen Microsoftilla OneDrive-nimiseksi. Eli täsmälleen sama nimi kuin siinä kuluttajapuolen tuotteessa. Jos sinulla on Microsoft-puhelin ja käytät tätä yrityspuolen tuotetta, niin puhelimessasi on nyt kaksi samannimistä tallennustilaa. Onneksi olkoon! Sitä kuluttajapuolen Microsoft-tiliä et saa pois, koska sitä tarvitaan monessa kohtaa, että softat toimii. Joten tässä kohtaa tarvitaan sitten hyvää havainnointikykyä ja ymmärrystä, mihin se kuva oikeasti tallentuu. 

 

Toivon postaukseni auttavan sinua näiden perusasioiden ymmärtämisessä ja siinä, että kysyvä ei tieltä eksy. Viimevuosien vauhti pilviteknologiassa on ollut kova, uusia palveluita tuotetaan jatkuvasti, entisiä kuolee pois ja se mikä toimi eilen, ei välttämättä toimi enää tänään. Tästä huolimatta ajatus taustalla on hyvä! Se on tiedon jakamisen nopeus, helppous ja vaivattomuus. Se ei kuitenkaan synny tuosta noin vain. Sen eteen tarvitaan oppimista ja omien päätelaitteiden entistä tarkempaa hallintaa.

Pidän aiheesta jatkuvasti webinaareja verkossa. Aihealueeni koskee Microsoft Office 365- tuotteita. Voit vaikuttaa webinaarien sisältöön ottamalla yhteyttä numeroon 0 100 200 300 ja kertomalla omat toiveesi. Mikä pilvipalveluiden käytännön toteutuksissa tökkii? Miksi homma ei suju? Uskon, että siitä samasta asiasta on kiinnostunut moni muukin. Joten jaetaan tietoa ja helpotetaan näin omaa arkeamme.

Office 365- terveisin Enja-ope smile

16.08.2017 14:021 vuosi sitten

  • Näytä kommentit (0)

Office 365 vapauttaa työskentelyn ajasta ja paikasta

Elämme aikaa jossa vaaditaan liikkuvuutta, joustavuutta sekä mukana kulkevia älykkäitä työvälineitä. Tehokas viestintä, saumaton ryhmätyö sekä dokumenttien yhteiskäyttö ovat elintärkeitä kaikille yrityksille. Ihmiset ja työt eivät ole enää sidottuja yhteen paikkaan ja etätyön mahdollisuuksien sekä pilvipalvelujen merkitys on kasvanut räjähdysmäisesti. Office 365 vapauttaa työn toimistosta pitäen viestinnän ja tiedonkulun tehokkaana ajasta ja paikasta riippumatta.

Tehokkuutta viestintään Skypellä ja Yammerilla

Office 365 tarjoaa ratkaisut tehokkaaseen online-viestintään sekä tiedon reaaliaikaiseen jakamiseen. Viestintätyökalut, kuten Skype for Business ja Yammer, helpottavat ja tehostavat yritysten viestintää, niin sisäisesti kuin ulkoisestikin.

Tutoringilla henkilökunta on sijoittunut useammalle eri paikkakunnalle ja töitä tehdään niin kiinteistä toimitiloista kuin etänä tien päältä tai kotikonttorilta. Office 365:n tarjoamat viestintäratkaisut luovat hyvät puitteet esteettömälle ja reaaliaikaiselle viestinnälle, joka tavoittaa meistä jokaisen.

Skype for Business on mahdollistanut meille myös kokonaan uuden toteutustavan vetää koulutustilaisuuksia asiakkaillemme.  Meille on äärimmäisen tärkeää, että pystymme tekemään saumatonta ja laadukasta yhteistyötä verkon ylitse, myös asiakkaidemme ja yhteistyökumppaneidemme kanssa. Verkkopalaverit vähentävät merkittävästi tarvetta liikkua fyysisesti paikasta toiseen säästäen aikaa, rahaa ja luontoa.

 

"Skypen pikaviestintä käyttäen voit saada vastauksen kysymykseesi yhtä nopeasti kuin heittäisit sen sermin taakse työkaverille."

 

Verkkokokouksen voi sopia myös sellaisten henkilöiden kanssa, joilla ei ole Skypeä asennettuna. Osallistujat tarvitsevat ainoastaan toimivan Internet-yhteyden. Skypen pikaviestin on myös näppärä työkalu, jolla voidaan vähentää arkista sähköposti- tai puheluliikennettä kollegoiden välillä.

 

"Yammer toimii yrityksen sisäisenä ”facebookina” tarjoten nopean ja näppärän tavan tehdä yhteistyötä kollegoiden kanssa."

 

Voit jakaa ideoita, päivityksiä, kuvia tai kerätä vaikka vastauksia kyselyihin kollegoilta ympäri maailman. Myös eri projektien ja työryhmien viestintä ja dokumenttien yhteiskäyttö ja -muokkaaminen onnistuu kätevästi Yammerin avulla.

Työryhmätyöskentely ja dokumenttien hallinta helpoksi

Meistä varmasti jokainen on törmännyt tilanteeseen, jossa muokattavaa dokumenttia on lähetelty edestakaisin työryhmän jäsenten välillä ja lopulta tultu tilanteeseen, jossa ei enää tiedetä kenellä uusin versio on olemassa. 365-ympäristö tarjoaa tehokkaan sekä turvallisen tavan ryhmätyöskentelyyn ja dokumenttien yhteiskäyttöön.

 

"SharePoint palvelee työryhmän sisältökeskuksena, jossa voivat työskennellä tietoturvallisesti kaikki organisaation sisäiset sekä tarvittaessa myös ulkopuoliset jäsenet."

 

SharePointissa voidaan luoda sekä jakaa sisältöä käyttäen tuttuja Office -työkaluja. Pilvitallennusta käyttämällä voidaan varmistua, että kaikki työryhmäjäsenet käyttävät yhtä ja samaa dokumenttia, joka on aina ajan tasalla muokkausten mukaisesti. Näin jokainen näkee kunkin tiedoston uusimman version riippumatta siitä, missä ja millä laitteella työskentelee.

Kuinka pääset alkuun?

Pelkkä Office 365 käyttöönotto ei riitä vielä luomaan tehokasta työympäristöä vaan tarvitaan hyvä perehdytys sekä koulutus, joka tukee henkilökuntaa uusien työkalujen käyttöönotossa sekä uusien toimintatapojen omaksumisessa. Tutoring auttaa asiakkaitaan ottamaan Office 365 pilvipalveluista kaiken hyödyn irti.

Tarjoamme räätälöityjä siirtymäkoulutuksia yrityksille, jossa Office 365 käyttöönotto on ajankohtainen asia. Luomme turvallisen ja sujuvan startin pilvipalveluiden käyttöön.

Kysy lisää siirtymäkoulutuksistamme numerosta 0 100 200 300 tai osoitteesta: info@tutoring.fi

 

28.06.2017 15:551 vuosi sitten

  • Näytä kommentit (0)

Inhimillisistä oivalluksista teknologiseen uudistumiseen

Meitä tietotekniikkaan hurahtaneita nörttejä on monen sorttisia. On niitä, jotka tulevat ja tekevät, eivät puhu mitään ja jos puhuvat, ääntely muistuttaa talvi-unille kaivautuvaa nisäkästä tyyliin; ”Anna mun nyt vaan tehdä tää duuni rauhassa, sä tästä kumminkaan mitään ymmärrä."

Sitten on niitä, jotka tulevat ja selittävät suureen ääneen, kuinka proxy on taas nurin ja DHCP:ssä on jotain vikaa, DNS-palvelinkaan ei vastaa. Mukaan luettuna vielä ne tyypit, jotka juoksevat - ja saavat muutkin juoksemaan. Kyseessä on joka kerran vähintään uhka Pentagonin alasajosta, kun salasana jälleen kerran on jäänyt vaihtamatta.

Ole siinä sitten tuottava ja tehokas työntekijä. Kaiken kaaoksen ja muutoksen keskellä. Teet työtä ympäristössä, joka ei ole sinun hallinnassasi millään tavalla. Sinulla on vain käyttöoikeus ja valtavasti työsuoritteita tehtävänä. Tämä yhtälö tuo tuskaa työpaikoille jatkossakin. Siitä pitävät huolen valtamasiina Microsoftin jatkuvat uudistukset ja versiopäivitykset.

Jatkuva muutos tuo mukanaan myös tarpeen sopeutua muutokseen. Ottaa uutta teknologiaa käyttöön ja opetella taas uusia käyttötapoja. Ja tätä muutosta on yhteiskunnassa ja sen mahdollistamilla työpaikoilla sitten riittänyt. Tämä muutos toi työmaille myös Nörtit, itseasiassa  ICT-infran laajenemisen myötä syntyi monta uutta ammattinimikettäkin meille. Itse edustan kouluttajia. Niitä, joista Juice Leskinen aikoinaan riimitteli, että ” Ne jotka osaa, ne tekee mitä vaan. Ne jotka ei, ne ryhtyy opettamaan…”

 

Muutoksessa tärkeintä on oleellisen oivaltaminen

Oma kosketukseni toisten opettamiseen, neuvomiseen tai ohjaamiseen, millä nimellä sitä itse kukin nyt haluaakaan kutsua, sai alkunsa teknisten laitteiden myynnistä. Ja sen myötä koetusta myötähäpeästä, kun kumpikaan osapuoli ei tiennyt myydyn laitteen käytöstä tuon taivaallista. Minä myyjänä osasin kyllä ominaisuudet ja speksit. Muistan osan niistä vieläkin, kun ulkoa niitä latelin asiakkaalle tulemaan. Mutta siihen hätään ja huoleen, että kuinka niitä ominaisuuksia sitten käytetään ja mitä hyötyä niistä on, en osannutkaan vastata. Mutta minä opin nopeasti, kun halusin ottaa asiasta selvää. Ja näin pääsin jyvälle siitä, mitä on kouluttaminen.

Nyt melkein kahdenkymmenen koulutusvuoden jälkeen olen tullut siihen tulokseen, että tässä jatkuvassa muutoksessa on ainakin yksi pysyvä asia. Se on riittämättömyyden tunne. Se vaivaa meitä kaikkia tasapuolisesti. Minua kouluttajana siinä, että tiedänkö tarpeeksi? Onko jotain mitä pitäisi vielä tietää, jotta voin tehdä työtäni ammattimaisesti ja laadukkaasti? Että tarjoilemani koulutussisältö on juuri sitä, mistä on eniten hyötyä kulloisellekin ryhmälle. 

Enää ei puhuta tuotteen spekseistä, vaan siitä miten tästä tiedon monimuotoisuudesta ja tulvasta saa eroteltua olennaisen. Olen kuin suodatin tässä teknologian ja ihmisen välissä. Minun tehtäväni on valikoida asiat, joista tiedän olevan hyötyä opiskelijalle. Osa tiedoistani on rutiinia. Samaa jargonia, jota olen toistanut jo kaksi vuosikymmentä eri ryhmille. Osa on uutuuksia, joiden suhteen omakin oppimiseni on kesken. Näistä koostan paketin, jonka avulla toivon, että kuulijani arki on edes piirun verran parempi. 

Ja lupaan, että pysyn edelleen ihmisenä, joka ymmärtää olosuhteiden mukanaan tuomaa painetta; kiirettä, laiskuutta, alisuoriutumista, perhehuolia, henkilökohtaisia huolia, loman tarvetta ja monta muuta syytä, miksi opinnot etenevät hitaasti. Edelleenkin puhun ymmärrettävää selkokieltä, opetinpa sitten luokassa tai verkossa.  Näen ilon pilkahduksen oppilaani silmissä silloin kun siihen on aihetta. Kuulen, kun opetustyyliäni kiitetään ja olen siitä aidosti iloinen, koska tiedän, että vain oivaltamisen kautta syntyy pysyviä tuloksia. 

Kyselen ja pistän miettimään. En kaada tietoa sangolla niskaan tai pidä kolmen tunnin monologia. Pyydän soveltamaan asioita omaan arkeen ja annan esimerkkejä pohjautuen kokemukseen, joka minulle on urani varrella kertynyt. Ja toivon hartaasti, että saan pienennettyä sitä sinun tuntemaasi riittämättömyyden tunnetta. Sitä, kun ei osaa eikä muista. Tiedät kyllä, että on olemassa helpompiakin keinoja tehdä asia, mutta uuden tavan opettelu vie ihan liikaa aikaa...

Vai viekö sittenkään?  

Tule ottamaan selvää Tutor koulutuksiimme. Nähdään siellä!

 

01.11.2016 15:422 vuotta sitten

  • Näytä kommentit (0)

O365 tiedon jakaminen: mahdollisuus vai mahdottomuus ja miten sen kanssa onnistuu?!

16.08.2017 14:021 vuosi sitten

”Jotkut menee sekaisin kuusta,

jotkut menee sekaisin jostain ihan muusta.

Minä menen sekaisin… pilvestä”

Näillä J. Karjalaiselta lainatuilla sanoilla haluan tervehtiä sinua, hyvä lukijani ja antaa samalla vähän toivoa siitä, että tähän paljon puhuttuun pilvipalveluiden sekamelskaan on olemassa ihan selkeä logiikka ja paljon ohjeitakin, kun niitä vain jaksaa etsiä. Olkoon tämä juttu sinulle yksi näistä kirjoituksista, joilla koetan valottaa kokonaisuuden toimintaa ja yksittäisten osien roolia.

Ensinnäkin rajaan aiheeni koskemaan vain ja ainoastaan Microsoftin tuottamia pilvipalveluita. Suljen tällä pois suurimman kilpailijan eli Googlen vastaavat palvelut, monet laitevalmistajien tuottamat tallennustilat oheispalveluineen, Dropboxin, somen kokonaisuudessaan ihan vain muutamia mainitakseni. Törmäät näihin vaihtoehtojen kirjoihin kaikkialla, missä vain käytetään jotain päätelaitetta internetyhteyden kanssa.

Sitten tarvitaan joku konkreettinen esimerkki, jonka avulla on helppo ymmärtää, miten tuo logiikka toimii. Otetaan sellaiseksi vaikkapa valokuva. Ihan tavallinen, kännykkäkameralla napsaistu kuva jostakin kohteesta. Siellä se on, kännykän uumenissa!

Tulee tarve jakaa tätä kuvaa muiden kanssa. Perinteisesti pistät sen menemään puhelimesta toiseen tekstarina tai sähköpostia hyväksi käyttäen. Kuva liikkuu kännykästä toiseen ja jos se sattuu olemaan sellainen, jota edelleenlähetetään paljon, niin kuvan alkuperäinen bittimäärä moninkertaistuu tällä kiertoajelulla. Ei niin, että sen yhden kuvan koko mitenkään kasvaisi, mutta joka lähetyksellä kuva kopioituu ja kun kopioita on monta, niin bittejäkin on monta.  Monistumisesta kärsii sekä tietoliikenne että vastaanottajien kapulat.  

Pilvipalveluissa tämä ajatus käännetään toisinpäin. Kuvan jakaminen ihan yhtä monelle vastaanottajalle tehdäänkin niin, että kuva pysyy paikallaan ja kaikki halukkaat katselijat ohjataan kuvan luo. Tämä yleissääntö koskee ihan kaikkea tallennustilaa tarvitsevia asioita, olivatpa ne sitten Word-dokumentteja tai Excel-taulukoita. Näin säästetään eri päätelaitteiden tallennustilaa ja tietoliikenteen näkökulmasta kaistan tarve on huomattavasti pienempi.

Pysyäkseni luvatusti vain ja ainoastaan Microsoft maailmassa, tarvitset tallentaa tuon kuvan puhelimen muistista pilvitallennustilaan. Jos sinulla sattuu olemaan Microsoft-käyttöjärjestelmällä varustettu Windows-puhelin, homma vaikuttaa varsin helpolta. OneDrive-pilven kuva on tyrkyllä heti, kun kuvaa alat tallentaa ja valittuasi sen tallennusalustaksi jotain tapahtuu. Jonnekin se kuva menee tongue-out

Se tallentuu Microsoftin pilvitallennustilaan, johon on pitänyt luoda Microsoft-tili silloin, kun puhelinta on asennettu käyttökuntoon. Olet sen kenties tehnyt itse tai sitten se on luotu siellä, missä puhelin on ensiasennettu käyttöönottoa varten. Mutta ilman tuota tiliä näitä Windows-puhelimia ei pysty käyttämään.

Kuluttajaa ohjaillaan

Microsoft-tili on kuluttajatuote, joka on maksuton ja sillä saa käyttöönsä Microsoftin kuluttajille suunnattuja palveluita. Sieltä löytyy OneDrive-nimen takaa tallennustilaa 5 Gigatavua ja rahalla saa lisää. Siellä tulee mukana Skype-ohjelman käyttö, selainversiot kaikista Office-ohjelmista ja paljon muuta.  Juuri tälle 5 gigatavun tallennustilan kulmalle se sinun valokuvasi nyt tässä tapauksessa tallentuu. Kirjautumalla Microsoft-tilisi tunnuksilla OneDrive-palveluun netissä näet valokuvasi siellä ja kuvaan liittyy jako-ominaisuus, jonka avulla voit lähettää linkin niille henkilöille, joille kuvaa tahdot jakaa. He saavat sähköpostiinsa linkin, jota klikkaamalla saa kuvan auki ja riippuen oikeuksista, he voivat katsella kuvaa tai heille voi antaa siihen myös muokkausoikeudet. Jako onnistuu myös kansioon, jos olet ladannut pilveen useampia kuvia ja ne sijaitsevat yhdessä kansiossa.

Tähän saakka homma on vaikuttanut helpota, eikö? Kuva tallennetaan pilveen ( se voi olla kännykässä jo oletustallennuspaikkana valmiiksi) ja tunnusten takaa netissä sitten annetaan oikeudet niille, jotka sitä tarvitsevat.


Pistetäänpäs sitten vähän haastetta tähän prosessiin. smile Edellä kuvattu sopii hyvin Windows-kännyköihin, mutta kun niitä käyttöjärjestelmiä on muitakin. On Androidia ja Applea ja niissä ei tuota pakotettua Microsoft-tiliä ole olemassa ennestään. Niissä on joku toinen, yhtä automaattiselta vaikuttava tallennustila ja sille tallennustilalle tarvittava käyttäjätili. Androidissa se on Google-tili ja Applessa Apple ID. Ne ohjaavat käyttäjäänsä tietenkin käyttämään juuri heidän omaa tallennustilaansa kaikkine oheispalveluineen. Näissäkin puhelimissa on käyttöönotossa pitänyt määritellä käyttäjätili ja se tuo mukanaan Androideissa Googlen palvelut ja Applessa Applen palvelut.  Joten jos tahtoo tuon Microsoft-tuotteen käyttöönsä, niin OneDrive -appsin joutuu lataamaan ja asentamaan puhelimen omasta sovelluskaupasta.

Kaikki nämä käyttäjätiliin perustuvat paketit ovat tekniikaltaan jotakuinkin samanlaisia ja terminologia siinä, mitä mikäkin tarkoittaa, on vähintäänkin sekavaa. Microsoft-tuotteen tallennustilan nimi on OneDrive, Googlen vastaava on GoogleDrive ja Apple käyttää omastaan nimeä iCloud.

Hyvä. Pysyit nyt ehkä kärryillä siitä, että sen palveluita tämä markkinatalous ohjaa käyttämään, kenen käyttöjärjestelmää käytät. Tunnusomaista näille kaikille on se, että tilin luominen eikä palveluiden käyttö maksa mitään.

Business is business

Sittenpä otetaan vielä yksi näkökulma tähän vähintäänkin sekavaan pilvimaailmaan. Nimittäin ero kuluttaja- ja businesstuotteiden välillä. Microsoft muiden mukana tai ehkä paremminkin kilpajuoksussa Googlen kanssa on kehittänyt tuotteistaan myös yrityskäyttöön sopivia palveluita. Tarve tallennustilalle on yleensä suurempi kuin kuluttajapuolella ja hurjasti on kehitetty myös yrityksille sopivia ohjelmistoja, joiden käyttö helpottaa yritysten tiedonhallintaa ja viestintää. Näitä saa sitten rahalla, tietysti! Kuukausimaksulliset lisenssit antavat käyttöoikeuden pakettiin, joka sisältää paljon näitä ns. pilvipalveluita, joista kuluttajapuolella ei ole puhettakaan. On tallennustilaa (OneDrive, Sharepoint), on viestintään tarkoitettuja ohjelmia (mm. Skype, Yammer) ja mm. koko Officepaketti löytyy täydellisenä sekä työpöytä- että selainversioina käytettäväksi jne.

 

Palataanpas nyt siihen sinun kännykkäsi ja siihen valokuvaan, joka siellä on ja odottaa jakamistaan. Tässä sinulle tulla tupsahti nyt ihan uusi maailma ja sen maailman nimi on Microsoftilla Office 365- käyttäjätili. Sen siis saa rahalla. Jos työnantajasi on ko. palvelun ostanut yritykselleen, niin sitä sitten käytetään.  Unohdetaan nuo kaikki muut edellä mainitut käyttäjätilit, olipa se päätelaite sitten minkä merkkinen tahansa ja olipa siinä mikä tahansa käyttöjärjestelmä ja pilvitallennus tilakin, niin sekin ohitetaan. Sovelluskaupasta haetaan Office 365-apps ja sen asentaminen tuo mukanaan puhelimeen jälleen uudet kuvakkeet ja uuden pilvitallennustilan. Tämän Office 365-tilin myötä tuleva tallennustila on nimetty yllättäen Microsoftilla OneDrive-nimiseksi. Eli täsmälleen sama nimi kuin siinä kuluttajapuolen tuotteessa. Jos sinulla on Microsoft-puhelin ja käytät tätä yrityspuolen tuotetta, niin puhelimessasi on nyt kaksi samannimistä tallennustilaa. Onneksi olkoon! Sitä kuluttajapuolen Microsoft-tiliä et saa pois, koska sitä tarvitaan monessa kohtaa, että softat toimii. Joten tässä kohtaa tarvitaan sitten hyvää havainnointikykyä ja ymmärrystä, mihin se kuva oikeasti tallentuu. 

 

Toivon postaukseni auttavan sinua näiden perusasioiden ymmärtämisessä ja siinä, että kysyvä ei tieltä eksy. Viimevuosien vauhti pilviteknologiassa on ollut kova, uusia palveluita tuotetaan jatkuvasti, entisiä kuolee pois ja se mikä toimi eilen, ei välttämättä toimi enää tänään. Tästä huolimatta ajatus taustalla on hyvä! Se on tiedon jakamisen nopeus, helppous ja vaivattomuus. Se ei kuitenkaan synny tuosta noin vain. Sen eteen tarvitaan oppimista ja omien päätelaitteiden entistä tarkempaa hallintaa.

Pidän aiheesta jatkuvasti webinaareja verkossa. Aihealueeni koskee Microsoft Office 365- tuotteita. Voit vaikuttaa webinaarien sisältöön ottamalla yhteyttä numeroon 0 100 200 300 ja kertomalla omat toiveesi. Mikä pilvipalveluiden käytännön toteutuksissa tökkii? Miksi homma ei suju? Uskon, että siitä samasta asiasta on kiinnostunut moni muukin. Joten jaetaan tietoa ja helpotetaan näin omaa arkeamme.

Office 365- terveisin Enja-ope smile